Gault&millau

                                
              Winnaar Gault&Millau Health Award 2025, bij onze klant Nestlé in Brussel.
              Ontdek hier het verhaal.

Sinds begin 2025 is het aanbod in het bedrijfsrestaurant van Nestlé in Anderlecht volledig vegetarisch. Een gedurfde stap waarvoor ze de handen in elkaar sloegen met cateraar Food&i, met tevreden gasten als resultaat. We spraken met Kristel Peeters, Sustainability Lead bij Nestlé en Tinne Lelieur, operationeel directeur bij Food&i. Beide organisaties zijn partner van de Green Deal Eiwitshift op ons bord 2.0 en gaan volop voor de plant-forward aanpak.

Waarom trekken jullie voluit de kaart van de eiwitshift?

Kristel: "Voor ons als voedingsbedrijf is het kraakhelder dat we moeten werken aan duurzame voeding. We zien nu al de impact van het klimaat op ons portfolio, zoals het duurder worden van chocola en koffie. Als we ons voedselsysteem niet verduurzamen komen we in de toekomst in een wereld terecht waarin de beschikbaarheid van voedsel onzeker wordt. Als voedingsbedrijf hebben we een belangrijke rol te spelen in deze omwenteling, en is het belangrijk om het voorbeeld te geven dat het anders kan."

Tinne: "Ook bij Food&i zit duurzame voeding in ons DNA. Wij geloven in een wereld waarin gezond en duurzaam eten vanzelfsprekend is voor iedereen. Eten is voor ons ook meer dan voeding. Het is een moment van genieten, een bron van energie én een kans om beter te kiezen – voor jezelf en voor de wereld. Maar gezond en duurzaam eten werkt alleen als het ook lekker is. Zo proberen we stapsgewijs en met smaakvolle gerechten onze klanten en gasten mee te nemen in onze plant-forward aanpak."  

Sinds januari is de catering in bedrijfsrestaurant ‘De Nest’ van Nestlé in Anderlecht volledig vegetarisch, was dit een grote omslag?

Kristel: "Het was niet de eerste keer dat we veggie probeerden. Voor de COVID-periode hadden we bijvoorbeeld al Donderdag Veggiedag en ook in het algemeen werden er bij Nestlé al heel wat stappen gezet in het kader van de eiwittransitie. Maar de omschakeling naar 100% veggie in het restaurant was wel een grote stap. Die stap is er gekomen op beslissing van onze CEO Michel Mersch, die het belangrijk vond om als voedingsbedrijf hierin een voortrekker te zijn en die wilde aantonen dat het kan. We gingen dan ook op zoek naar een cateraar die dit zag zitten, en zo kwamen we bij Food&i terecht."

Tinne: "En wij zagen het als een mooie uitdaging om naar een 100% veggie aanbod te gaan. Meestal werken we stapsgewijs en gaan we richting percentages van 70-80% plantaardig. Dus ook voor ons was het de eerste keer dat we een 100% veggie aanbod verzorgen. Ons ambitieniveau wordt voor een groot deel bepaald door hoeverre ook de klant hierin wil meegaan. Het feit dat Nestlé deze hoge ambitie stelde, gaf ons ook de nodige ruggensteun om er volop voor te gaan en te bewijzen dat het werkt."

 

Nestlé broodjes

Toch een grote stap om in één keer te zetten. Kristel, dachten jullie dat jullie werknemers er klaar voor waren?

Kristel: "Het klopt dat dit een grote stap was. Maar we durfden deze te zetten om drie redenen: ten eerste zijn plantaardige producten deel van ons portfolio, dus onze werknemers zijn ook vertrouwd met plantaardige eiwitten. Ten tweede staat duurzaamheid hoog op onze agenda, zo ook bij de werknemers. En ten derde zijn onze werknemers gemiddeld maar 2-3 dagen per week op kantoor. We willen natuurlijk niet helemaal gaan dicteren wat er op onze medewerkers hun bord komt. Willen ze nog graag vlees eten, kunnen ze dat nog steeds doen op de dagen dat ze thuis eten. En 2-3 dagen per week vegetarisch eten zagen de meesten onder hen als goed doenbaar."

En wat waren hun reacties toen jullie dit aankondigden?

Kristel: "We doen elk kwartaal een town hall-meeting. In de meeting van december 2024 kondigden we aan dat we met een nieuwe cateraar in zee gingen gaan, en dat het aanbod volledig veggie zou zijn. We nodigden Food&i uit op deze meeting om al een aantal hapjes te presenteren, zo konden de medewerkers meteen proeven. Toch waren er nog enkelen twijfelachtig en werden er vragen gesteld over hoe volwaardig vegetarische gerechten zijn, of waren er die het gevoel hadden dat er hen iets werd opgelegd. Maar eens het aanbod werd aangepast en ze konden proeven van creatieve gerechten die lekker en volwaardig zijn, én kleurrijk en mooi gepresenteerd worden, zijn die bezorgdheden verdwenen."

Tinne: "Klopt, ik kan hierover ook een toffe anekdote vertellen: ik kwam voor de overstap op een netwerkevent een werknemer van Nestlé tegen die bezorgd kwam vragen ‘het nieuwe menu zal toch niet helemaal vegetarisch worden, hé?’, enkele maanden later kwam ik diezelfde persoon opnieuw tegen en vertelde hij dat hij vlees totaal niet miste in het aanbod. Zo zie je maar. Wat wel geholpen heeft is dat we de eerste week het bedrijfsrestaurant gratis hebben gemaakt. Dat heeft veel mensen nieuwsgierig gemaakt om te komen proeven. En ze zijn toch blijven komen: het aantal personen dat in het restaurant komt eten is zelfs gestegen sinds het nieuwe aanbod."

Kristel: "En we horen ook van veel personen dat het nieuwe aanbod hen inspireert om ook thuis vaker vegetarisch te koken. We geven hen af en toe ook recepten mee naar huis. Zo zien we dat de stappen die we in het restaurant zetten ook doorsijpelen buiten de kantoormuren." 

En het keukenteam, hoe stonden zij tegenover de overstap?

Nestlé Food&i

Tinne: "Het personeel namen we over van de vorige cateraar. In de beginfase dompelden we hen onder in de visie van Food&i en werden ze begeleid door mensen vanuit ons food team. Het is belangrijk om de keukenmedewerkers écht mee te nemen in het waarom van de keuzes en ze mee te krijgen in het verhaal. En het allerbelangrijkste is misschien nog de feedback die ze krijgen van de gasten. Als die tevreden zijn over de kwaliteit van het eten, dan is ons keukenteam ook trots."

Kristel: "En dat de gasten tevreden waren, kunnen we ook zwart op wit aantonen. Na ongeveer een halfjaar deed Food&i een survey over de tevredenheid en daaruit bleek dat het nieuwe aanbod positief onthaald werd en er werden heel weinig opmerkingen gegeven over een eventueel gemis van vlees."

Tinne: "En zo was het keukenteam, dat initieel wel wat bezorgdheden had, ook gerustgesteld en fier op hun werk. Onze chef was trouwens iemand die we nieuw aannamen en die vooraf in een vleesrestaurant werkte. Hij vond het overschakelen naar de plantaardige keuken een toffe uitdaging waarin hij zijn creativiteit kan gebruiken." 

En het mooie werk door Food&i in Anderlecht werd dan recent ook beloond met de Gault&Millau health award. Hoe hebben jullie dat ervaren?

Tinne: "Dit was natuurlijk een hele fijne kers op de taart en zorgt er ook voor dat het keukenteam nog eens extra trots is op de verwezenlijkingen. We hadden zelf trouwens geen kandidatuur ingediend voor deze award, maar Gault&Millau heeft ons hier zelf proactief voor gecontacteerd. De eerste keer dat ze zoiets deden, zo blijkt. Dat ons werk zo sterk geapprecieerd wordt, maakt ons natuurlijk extra fier."

Kristel: "En terecht, een welverdiende prijs voor Food&i en inderdaad de kers op de taart voor deze fijne samenwerking. Toch wil ik nog even benadrukken dat de gezette stappen in De Nest slechts één verandering is voor de eiwitshift. Ook buiten het bedrijfsrestaurant gaan we constant na hoe we nog verder onze schouders kunnen zetten onder de eiwitshift. Er zijn acties op verschillende fronten nodig om duurzame en gezonde voeding een duwtje in de rug te geven."

Benieuwd naar onze bedrijfscateringopties? 

In samenwerking met Green Deals in Vlaanderen