Vier jaar na de oprichting presenteert bedrijfscateraar Food&i, actief in zowel België als Nederland, een hernieuwde koers die inspeelt op de veranderende wensen van opdrachtgevers en kantoorgebruikers. Het jonge en innovatieve bedrijf, onderdeel van facilitaire dienstverlener Facilicom Group, speelt daarmee in op de groeiende behoefte aan duurzaamheid, gemak en beleving op de werkvloer.
Van lunchmoment naar verbindingsmoment
Sinds de oprichting in coronajaar 2020 heeft Food&i zich onderscheiden door een frisse blik op bedrijfscatering. In plaats van een traditionele bedrijfskantine, creëert het bedrijf een centrale ontmoetingsplek die mensen samenbrengt, met eten als sociaal bindmiddel. “De coronapandemie gaf ons de kans om direct in te spelen op het nieuwe werken,” aldus Frank Wubben, algemeen directeur van Food&i. “We zijn catering anders gaan zien: niet als service, maar als strategie. Een manier om mensen weer met plezier naar kantoor te laten komen.”
Nieuwe werkrealiteit vraagt om nieuwe oplossingen
De afgelopen jaren groeide Food&i snel en trok het grote opdrachtgevers aan, van luchtvaartmaatschappijen tot banken en energiebedrijven. De basis: een all day aanbod, slimme digitale oplossingen zoals de Smart Fridge, aandacht voor plantaardig en het tegengaan van voedselverspilling. Maar de realiteit verandert. “Opdrachtgevers vragen meer dan ooit om ontzorging,” zegt Wubben. “Niet alleen in uitvoering, maar ook op het gebied van duurzaamheid en rapportage.”
Food&i biedt inzicht via een datagedreven dashboard dat onder andere circulaire prestaties en de verhouding tussen plantaardige en dierlijke ingrediënten toont. Daarmee kunnen zowel Food&i als de klant sturen op duurzame impact.

FOMO: Fear Of Missing Office
Eten en drinken zijn volgens Food&i hét middel om collega’s weer fysiek bij elkaar te brengen. “We willen mensen een reden geven om naar kantoor te komen,” zegt Wubben. “Een aantrekkelijk en verrassend cateringaanbod draagt daar direct aan bij.”
Om het assortiment optimaal te laten aansluiten bij de wensen van gebruikers van een pand, heeft Food&i – in samenwerking met onderzoeksbureau MarketResponse – de ‘leefstijlscan’ ontwikkeld. “Daarmee achterhalen we de drijfveren van de gebruikers van een pand”, licht Wubben toe. “Niet iedereen denkt en eet hetzelfde; per generatie en achtergrond is dat verschillend. En gezond en duurzaam eten heeft alleen impact als het ook aansluit bij wat mensen écht lekker vinden.”
“Voor een positieve beleving is maximale gastvrijheid nodig. We merken dat onze cateringmedewerkers ontzettend leergierig zijn. Ze willen niet alleen zelf meer weten over ingrediënten, maar ook hun kennis graag delen met onze gasten. Dat enthousiasme werkt aanstekelijk."
Betaalbaar en duurzaam: de nieuwe standaard
Food&i gelooft dat gezond en duurzaam eten geen luxe moet zijn, maar standaard en betaalbaar voor iedereen. Ondanks inflatie en stijgende kosten merken ze dat opdrachtgevers bereid zijn te investeren, zolang het toegevoegde waarde oplevert voor vitaliteit en medewerkerstevredenheid.
Zes thema’s als kompas
De duurzame visie van Food&i is gestoeld op zes kernthema’s: klimaat, circulariteit, biodiversiteit, mens- en dierwelzijn, sociaal en vitaliteit. Zo wil het bedrijf in 2030 minimaal 60% van het aanbod plantaardig maken, een verdubbeling ten opzichte van 2023. En stelt het hoge eisen aan de herkomst en certificering van producten als koffie, cacao, soja en vlees. Food&i kiest daarbij bewust voor stapsgewijze impact: geen radicale omslag, maar haalbare stappen die organisaties helpen om structureel te verduurzamen zonder verlies van draagvlak.

Catering die energie geeft
Bovenal moet de catering van Food&i bijdragen aan de vitaliteit van mensen. “We stellen een zo gebalanceerd mogelijk menu samen, met het Eat Lancet-dieet als richtlijn. We proberen onze gasten te helpen bij het maken van verantwoorde keuzes. Ik geloof er absoluut in dat je via catering het gedrag van mensen kunt veranderen.” Of het nu gaat om gezonde voeding of om sociale verbinding: de catering van Food&i moet energie geven. “Catering is geen bijzaak meer,” besluit Wubben. “Het is een strategisch instrument om welzijn, cultuur en duurzaamheid binnen organisaties te versterken. Wij zorgen dat mensen het kantoor niet willen missen.”
Maak kennis met onze oplossingen op locatie voor jouw bedrijf
Van restaurant tot koffiebar, van smart fridge tot bestelapp: wij hebben altijd een schaalbare oplossing op maat van jouw bedrijf. We vertellen je er met plezier alles over!