50 jaar Facilicom Belgium

Facilicom maakte bij haar opstart meteen een vliegende start. Het bedrijf begon in Nederland op 1 januari 1966 met slechts één klant, maar wel meteen een grote. Voor die tijd had het al een baanbrekende visie op vlak van facilitaire dienstverlening. Een visie die nog steeds actueel is, ook in België.

In Nederland zocht Gemeentewerken Rotterdam naar een nieuw schoonmaakbedrijf en koos uiteindelijk voor Penning & Geurts, een bedrijf volledig in eigendom van Facilicom-oprichter J.G. Geurts. In 1965 kreeg dit bedrijf de kans om een jaar lang de schoonmaak van drie grote middelbare scholen te verzorgen tegen een lagere prijs dan de concurrentie. Na een succesvolle proefperiode breidde de opdracht uit naar 20 scholen en 30 kleinere gemeentelijke gebouwen. 400 medewerkers gingen met busjes de scholen af om er in de grote kerstvakantie schoon te maken. Zo ontstond een nieuw bedrijf: Gom, afkorting voor ‘Gebouwen Onderhoud-Maatschappij’. 

Gom

Zijn tijd ver vooruit

De visie van wijlen de heer Geurts was duidelijk; “We dachten niet alleen aan schoonmaakonderhoud, maar ook meteen aan technisch onderhoud, vandaar de naam. Zo’n geïntegreerde aanpak kun je natuurlijk niet meteen realiseren, dat ontwikkelt zich.” In 1966 was er bij opdrachtgevers namelijk nog geen sprake van een facilitaire aanpak, de focus lag volledig bij hun core business.

 

Als we in 1966 hadden gesproken over een facilitaire aanpak, dan hadden opdrachtgevers gezegd: waar heb je het over?

 

Expansie 

In 1974, acht jaar na de oprichting, breidde Gom uit naar België, met Ford Tractor in Antwerpen als eerste klant. Na een aantal jaren van organische groei, was het tijd voor een acquisitiestrategie. Eind jaren '90 deed Gom een strategische overname van drie grote concurrenten. Twee met een sterke aanwezigheid in het Brussels Gewest en Wallonië, de andere een prominente speler in Oost- en West-Vlaanderen. Naast een nationale dekking, kon Gom hierdoor ook in nieuwe sectoren, zoals de voedingsindustrie, groeien. 

Prorest

Diversificatie

De periode die volgde, stond in het teken van diversificatie en verdere uitbreiding binnen de groep. Zo werd o.a. Prorest Catering (het huidige Food&i) opgericht. Met de focus op meer dan alleen schoonmaakdiensten, werd besloten het overkoepelende bedrijf een nieuwe naam te geven: Facilicom, een samentrekking van 'facilitaire combinatie’.

“Facilicom Belgium is ondertussen uitgegroeid tot één van de grootste facilitaire dienstverleners in België”, vertelt algemeen directeur Kris Van Strydonck. “Dankzij ons brede scala aan diensten zijn we in staat om een integrale service te leveren. Dit jaar vieren we onze vijftigste verjaardag in België, wat aantoont hoe sterk we lokaal verankerd zijn. We slagen er dankzij onze specialisatie en grootte in om klanten volledig te ontzorgen en een continue kwaliteit te leveren. Zo kunnen zij zich focussen op hun eigen kernactiviteiten. Daarnaast rekenen bedrijven op ons om proactief trends te volgen om facilitaire processen te verbeteren op vlak van kwaliteit, kostenefficiëntie en beleving.” 

Inmiddels telt Facilicom Belgium meer dan 3.000 medewerkers en levert het een compleet en geïntegreerd pakket van facilities.